fredag 22. august 2014

Dagens mat

Erik

Dette er gamle oppskrifter.


Det er 19 år siden (omtrent) jeg planka ned det her for å huske.. Oppskriftene var skrevet på lapper som gikk i oppløsning. Jeg brukte Adobe (Tidl. Aldus) PageMaker, der jeg satt på gutterommet og skrev. Du ser det sikkert ikke, men i bakgrunnen for oppskriftene, la jeg et bilde av børstet aluminium fordi jeg syntes det var tøft, og fordi "det gikk an". Det var jo ikke særlig glupt, var det vel? :-) :-)


Jeg bruker fremdeles dette arket jeg lagde den gangen. Skrivefeil er det også.. jeg vet, jeg vet. Det gikk fort.  Jeg vet det ikke heter "GOD LETTVINT". Jeg har aldri giddet å rette opp.

  • Oppskriftene på rundstykker og risotto, har jeg fra min mor. De har fulgt meg fra jeg var liten, og jeg lager dem regelmessig fremdeles.

  • Oppskriften på spaghetti, kommer opprinnelig fra Italia, via Cocozza-slekten og videreføres av meg. Også denne lages regelmessig, noe jeg har gjort siden 1982. Komiker Jon Schau som var i slekta,  har tidligere "delt" denne oppskriften i "Maison Mat & Vin", om jeg ikke husker feil. Oppskriften han delte, var ikke korrekt, for den er det jeg som "besitter" (for å bruke et utgammalt  ord.).

  • Oppskriften på tomatsausen, lagde jeg selv i 1982, etter et besøk på Kypros, hvor jeg smakte noe liknende. Husk at tomatsauser blir bedre, jo lengre de kokes.

  • Oppskriften på dressingen, fant jeg i "Mesterkokken". Husker du plastikk-kassa med kartotekkortene? :-) Grunnen til at denne oppskriften ble med meg videre i livet, har også sin bakgrunn i turen til Kypros, hvor jeg smakte noe liknende.

Akkurat nå skal jeg bake rundstykkene. ... Det var derfor jeg fant oppskriftene og skrev dem ut.. Nok en gang.. Sikkert den 150nde gangen jeg skriver ut.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar