tirsdag 9. september 2014

DAGENS HISTORISKE: En hyldest til "Han som innstifta dagen"

Erik Sundland



 "Hurra for han som innstifta* dagen", var navnet på en bok  om Henrik Wergeland som ble utgitt for mange, mange år siden. Selv har jeg ikke lest boka, og det kommer jeg heller aldri til å gjøre. Det som er viktig, er boktittelen. Den forteller om han som "innstifta" (startet) 17. mai. Henrik Wergeland plantet et frø som vokste og ble et enormt tre.

Min far brukte uttrykket "...han som innstifta dagen" fra tid til annen. Om han tenkte på boka om Henrik Wergeland, er vel heller tvilsomt. Det jeg vet, er at han utvilsomt tenkte på uttrykket i betydningen av å starte opp noe viktig.
 
Kameraet ble anskaffet før jeg ble født (jeg er født i mars 1956), og min far var en svært aktiv fotograf. Med eget mørkerom, som ble flittig benyttet, produserte han store mengder fotografier på et Opemus forstørrelsesapparat.
 
Jeg har ofte lurt på når han kjøpte kameraet du ser over, og har gjort følgende resonnement:
 
Kameraet er en Voigtländer Vito II. Modellen ble introdusert av Voigtländer i 1949 som en oppfølger til førkrigsmodellen Vito. Modellen du ser, må være produsert mot slutten av 1954, hvor man lanserte kombinasjonen av lukkeren Prontor SV (Prontor SVS som de kalte den fra 1955) og tilbehørsskoen til denne kameramodellen.
 
Trolig ble kameraet anskaffet sent 1954 eller tidlig i 1955. Jeg er rimelig sikker fordi de første bildene tatt med det, dukker opp fra året før jeg ble født, og viser min mor uten mage. Bildene er antakelig tatt på våren eller sommeren i 1955. (Trolig juni/juli, og ferie siden bildene viser fjellheimen et eller annet sted i Norge, langt fra bostedet i Oslo.) Hadde de blitt tatt senere på året, ville "jeg" begynt å bli synlig. :-) Jeg velger derfor å anta at kameraet er anskaffet sent 1954.
Filmene som ble brukt er nå mine, og vil kunne gi sikkert svar når jeg sjekker årstallene som er preget i filmbasen.
 
 
Nå er det jeg som kan si "Hurra for han som innstifta dagen". Fra jeg var liten, ble jeg tatt med i mørkerommet. Det var med dette kameraet jeg tok mine første bilder. (Det første bildet jeg kan dokumentere at jeg tok, er fra 1969 - og er et bilde av en TV-skjerm som viser Apollo 11-astronautene som sitter og ser ut av vinduet i sitt isolat om bord på hangarskipet USS Hornet). Det var med dette kameraet jeg lærte meg "fototeori", lysmåling, komposisjon, og mye, mye annet. Jeg trenger egentlig ikke nevne det, men vi hadde selvfølgelig ekstern lysmåler, "nærlinser", "snorutløser" og nødvendige lærebøker.
 
 
"Hurra for han som innstifta dagen"!!! Takk, for gaven du ga meg!

Min far, Ivar Sundland gikk bort i 2010, og ble en gammel mann. Sett bort fra menneskene jeg har rundt, meg, ga han meg mitt livs største gave.  Det er synd vi ikke sees igjen.

Jeg tar fremdeles bilder, Ivar  ;-) !  Jeg savner kunnskapene og hjelpen, selv om jeg av og til er selvgående og lager gode bilder  ;-) 
 
Jeg har en gammel Voigtländer Vito II fra 1954 til pynt. Jeg ser på den hver dag. Hver eneste dag!
 
---------------------
 

Litt om kameraets historie:

Det var i bruk i tidsrommet 1954 - 1971. Eieren gikk da over til å bruke en Asahi Pentax Spotmatic, som på det tidspunktet var verdens mest solgte speilreflekskamera.

Det var aldri fargefilm i kameraet.

 

Eierens yndlingsfilm:

Kodak Panatomic X, ISO (den gang ASA) 32 - introdusert i 1933. Filmen var ekstremt finkornet. Filmen utgikk fra Kodaks sortiment i 1987.
 
Film ble kjøpt inn  i "rullefilmformat" (17m pakker) og pakket selv. 
Framkalling: Rodinal. (Patentert av Agfa i 1891).
 
Det gikk også noen kilometer av Kodak Plus X gjennom kameraet.
 
 
Jeg har flere tusen negativer fra min barndom som  ingen har sett- eller framkalt.

Om jeg når så langt fram, skal jeg bruke pensjonisttilværelsen til blant annet å mimre om fortiden ved å skanne inn disse og lage til 50 - 60 år gamle små glimt fra en tid som er så langt, langt borte. :-)
 
 Hvem vet? Kanskje får jeg igjen treffe fotografen, smilende, fra en lykkelig tid, og med "evig liv" på små negativer av produsert av Kodak og Rodinal?




* Når du ser ordet "innstifta", er det gjengitt på denne måten fordi det var slik det ble presentert meg. Et søk på nett vil også vise at den tidens generasjon fra arbeiderklassen (Oslo-/Østlandsborgere) ofte brukte (det brukes fremdeles ofte etter dialekten) ordet "innstifta" i motsetning til meg selv som normalt vil si "innstiftet" etter skolelærdom.
 
 

 
 






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar