onsdag 19. november 2014

Dagens historiske: Akershus festning

Erik

Sted: Akershus festning, Oslo

Tid: 6. desember 2006

Kontekst: Tatt i lunsjpause fra skolen hvor jeg underviste i data i mange år. Bildet var bare ett av flere tusen jeg tok i perioden 2002 - 2006 i prosjektet med arbeidsnavnet "Akershus festning som du aldri har sett den". I perioden nevnt over, brukte jeg de fleste ledige stundene oppe på festningen.

Akershus festning blir dessverre ikke satt pris på av Oslo's befolkning som den burde, og "drukner" litt i Slottet, Stortinget og andre kjente byggverk. Det var nettopp dette jeg hadde et håp om å gjøre noe med.

Prosjektet? Aldri sluttført av praktiske årsaker. Bildene finnes fremdeles på en eller annen harddisk.

Om bildet: Tatt med en Canon EOS 5D og en Canon 85mm f/1.2. Eksponert på 1/200 sek ved f/2.8, ISO 160.

Annet: Da jeg reiste meg etter å ha tatt bildet, skled jeg på de sleipe bladene, og falt. Kameraet med 85mm'eren traff steinene i bassenget hvor bladene lå, og spratt et par ganger før det la seg ned og slappet av :-). Jeg kan huske jeg var rimelig skeptisk når jeg sjekket tilstanden. (Selvfølgelig sjekket jeg kameraet først). Samlet vekt på kamerahus og objektiv var ca. 1,7 kilo.   Ikke en skramme. Du får hva du betaler for! Verre var det med buksa, som var full av grønske. Verre var det med ryggen som føltes vindskeiv.

Dagen: Det var en fin dag.

Poenget med å fortelle deg dette: Med gode linser og god bildebehandling, kan du ha mange års intervaller mellom utbytting av kamerahus. I tiden framover skal jeg ta fram den gamle 5D'en og ta bilder med den.

Min påstand: Du er ikke i stand til å se at disse bildene er tatt med et åtte år gammelt kamera!

Min påstand II: Begrensninger ligger kun i hodet ditt. :-)
 
Min antagelse I: Begrensningene er trolig store, som for så mange
 
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar